Summa sidvisningar

05 mars, 2010

Evas fettisdagsbullar

Fettisdagsbullar ( Eva Polettis) 12 – 16st ( Ur ICAs ” Sju sorters kakor”)
75 gr. jästF
100 gr. Smör el. Margarin.
3 dl. Mjölk
1/2 tsk. Salt
1 dl strösocker ( stött kardemumma 1 tsk. mitt tillägg)
1 ägg
1/2 tsk hjorthornssalt ( = bicarbonato di ammoniaca) el. Jästmjöl
600gr (10dl. Ca) vetemjöl ( bäst 0)
Pensling: 1 ägg
Grädda i 250 graders ugnsvärme 10 min ca.
Fyllning: mandelmassa och vispgrädde
Smält matfettet i en kastrull. Häll i mjölken. Fingervarm 37 grader Smula ner den färska jästen i degbunken. Rör ut den med litet av mjölken. Tillsätt resten av ingredienserna. Sist mjölet blandat med hjorthornssaltet. Låt degen jäsa i bunken ca 10 min. Arbeta den ytterligare på bakbordet. Tilsätt mera mjöl om det behövs, men inte för mycket. Degen bör vara ganska lös. Gör runda bullar som får jäsa väl på plåt. ( Det går ganska fort eftersom det är mycket jäst i degen!) pensla med ägg och grädda som vanliga bullar. När bullarna kallnat, skär ett lock, gröp ur litet av innehållet, fyll med mandelmassa och vispgrädde. Strö florsocker över.
MANDELMASSA: ( Tll denna sats bullar) 100gr mald mandel - 100gr florsocker 3-4 rivna bittermandlar el. Några droppar mandel-arom. Blanda. Jag brukar göra dubbel sats: En påse 200 gr ”farina di mandorle” ( Lidl ) - 200gr florsocker – 1 äggvita . Ingen idé köpa florsocker. Kör bara vanligt strösocker i en mixer el. Tritatutto tills sockret blir fint. ( Det har jag lärt mig av Eva Migni , blir hur bra som helst!)

Fettisdagsbullen kallades först HETVÄGG, kommer från tyskans " heisse Wecken" ( varma kilar ) bröd bakat av vetemjöl, som ju var lyx.SEMLA kommer från det latinska ordet SIMILA ( fint vetemjöl) Jämför it. semola! Har funnit att vår svenske kung Adolf Fredrik (1751 -71) åt ihjäl sig på semlor !! På fettisdagskvällen den 12 februari 1771, efter en lätt aftonvard bestående av ostron, hummer,surkål och hetvägg, föll han ihop och dog!! Skalden Johan Gabriel Oxenstierna anser i sin dagbok att fettisdagen hädanefter borde förbjudas och " Hetvägg drivas i landsflykt ur Sverige, sedan den begått kungamord". Tänkvärt!
Kram, Eva P

1 kommentar:

  1. Tänk er att Evas semlor är de enda semlor jag äter. SÅ goda är de!
    Karin Sö

    SvaraRadera