Summa sidvisningar

11 mars, 2013

Recept från bokklubben

I fredags var det bokklubb hos Marianne. Det är höjdpunkten för våra s.k litterära träffar, dock ej för bokutbudet utan Mariannes fantastiska mat. Jag hoppas på fler recept men fick på plats receptet på Mariannes goda rulltårta, som är tagit från hennes hemkunskapsbok. Denna bok, Kokbok för skola och hem,är väl använd både tillsammans med barn och barnbarn.
Jag skriver inte tillvägagångssättet utan förutsätter att de flesta kan "svänga ihop" en rulltårta. Själv misslyckas jag alltid och jag delar med mig  Mariannes personliga råd . Kanske har vi någon mer osäker rulltårtsbagare i klubben?

3ägg
1,5 dl socker
3/4 dl potatismjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 rågade msk kakao(amaro)

Fyllning, mogen mosad banan och vispgrädde endast sötat med lite vaniljsocker.

200 graders ugnsvärme ca 5 min (ska få lite färg och "krylla sig i kanterna")

Sedan till Mariannes värdefulla tips
De torra ingredienserna siktas ner i socker-ägg vispet (ordentligt vispat)
Plåten-formen bör vara  ca 25x37cm
Låt kakan svalna med plåten över sig. Stick emellan en kniv så att det kommer lite luft igenom.
Rulla kakan i bakplåtspappert och låt ligga i kylen, innan du tar fram den och garnerar med grädde, bananskivor och riven choklad.(på Todis finns "scaglie di cioccolata"i små praktiska paket)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar