Summa sidvisningar

03 november, 2009

Om Oss

Svenska Klubben i Perugia startades 1986 och i dag är vi ett 40-tal vuxna i alla åldrar, från unga studenter till pigga pensionärer, samt ungefär lika många barn och ungdomar.

Klubbens viktigaste syften är:

1) Att sprida vår svenska kultur utåt samt att föra den vidare till våra barn och barnbarn genom att fira t.ex. Valborg, Midsommar och Lucia tillsammans. Vår härliga barngrupp träffas också regelbundet – leker, fikar och umgås. Barnen känner att de inte är ensamma om att bära på två kulturer och vi föräldrar kan få prata av oss lite av vardagens bekymmer samt dela med oss av våra glädjeämnen.

2) Att finnas till hands för svenskar som flyttat till Umbrien med vägledning i rent praktiska problem. Med hjälp av e-post går kommunikationen fort och det är lätt att dela med sig av erfarenheter medlemmarna emellan, om det skulle dyka upp frågor.

3) Att gemensamt lära känna vårt nya hemland och njuta av Umbriens fantastiska kulturhistoria. Våra medlemmar erbjuds intressanta vår- och höstprogram med utflykter till både natur och kultur.

2 kommentarer:

  1. Hej allihopa, jag är gärna med fast jag befinner mig i Sverige. Det är kul och läsa vad ni gör och hur ni mår. Själa har vi det bra här i Nacka. Jag läser till barnskötare och är klar till jul, Alessio jobbar och trivs jättebra. Emma och Isac går på förskolan och trivs bra de också. I jul kommer vi ner till Pg och firar jul. Vore kul att ta en fika in centro. Hör av mig, ha det bra, kram Linda

    SvaraRadera
  2. Hej Svenska klubben i Perugia!
    Jag bor i Visso just några meter från gränsen mellan Marche och Umbrien men vi känner oss mer som bosatta i Umbrien! Har träffat några av er för några år sedan då jag var med på Advents firande och Lucia förberedande hemma hos Amelie Vitelli. Några av er har även varit hos mig på Yogakurs hemma hos Amelie. Jag känner att det skulle vara så kul att ta del av era sammankomster och er klubb även om vi bor på gränsen.. Jag hittar ingen emailadress att kontakta någon på. Hur gör jag?
    Varma hälsningar
    Anna Pilotti/Rinaldi
    pilotti@telia.com

    SvaraRadera