Summa sidvisningar

12 november, 2009

Bokklubbens recept!!

Hej!
Här kommer receptet på kikärtssoppan från bokklubben:

3-4 portioner
8 dl hemkokade kikärter eller 2 burkar (á 300-400 g)
basilico, ett ordentligt knippe
1 gul lök, finhackad
2 msk olivolja
1 tsk spiskummin
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
2-3 tomater i kuber
2-4 msk tomatpuré
1 msk salt
1 msk socker
3 dl vatten (ev. lite mer)
saft av en 1/2 citron
salt, peppar

Grovhacka hälften av basilicon. Fräs hackad lök i olja, strö över spiskummin och basilico och fräs i några minuter. Tillsätt pressad vitlök, krossade tomater, färska tomater i kub, tomatpuré, socker och salt. Låt det puttra i ca 15 minuter.
Mixa/mosa hälften av kikärterna. Häll i citronsaften. Späd soppan med tomatblandningen. Slå sedan på så mycket vatten att soppan blir lagom tjock. Häll sedan i resten av kikärterna och låt koka i 15-20 minuter. Strö över strimlad basilico.

Kram
Karin /mamma

MARIANNES FISKSOPPA(från kulturhuset i Kungsbacka)

Till 2 pers
1 burk krossade tomater(500g)
1 burk vatten
Fiskbuljong(finns på burk i Italien,ta mindre än vad som står på burken:till bokklubben tog jag 3 mått till 4 burkar tomater)

Koka ihop i 10 min med en vitlöksklyfta.Ta bort vitlöken.Lägg i fisken:4 hg fisk (benfri lax, går bra med de frysta fileerna från Lidl,halibut eller torskfile'.Till oss 10 på bokklubben hade jag 4 paket laxfileer och 2 halibut).
Låt koka 10-15 min.
För att göra soppan lite "finare" lägger jag i(under de sista minuterna)frysta räkor och ibland även krabba på burk.
Strax före serveringen:häll i rätt mycket färsk dill och lite grädde efter tycke och smak.

MARIANNES LINGONBRöD
50 g jäst
2 dl mjölk
2 dl vatten
1/2 dl olja(olio di semi-har alltid olja istället för smör eller margarin i alla bröd:de blir "lättare")
1 tsk salt
1 dl lingonsylt
ca 12 dl av "backmischung-bauernabrot" som jag köper på Lidl.

Blanda ihop som vid vanligt brödbak..Låt sedan först jäsa i ca 30 min.Forma sedan runda brödkakor(ca 20cm i diameter)Nagga bröden och lägg på bakpappersklädda plåtar.
Låt jäsa ytterligare i ca 40 min.
Grädda i ugn 200grader ca 8-10min

1 kommentar:

  1. Hej Maria,

    Fint initiativ och riktigt bra!!! Kul med recept - efter varje bokklubbsmote, kanske?

    kram,

    ingrid

    SvaraRadera