Summa sidvisningar

29 januari, 2010

Bokklubbens recept

Här kommer ett recept från bokklubben hos Gudrun och Paola- januari 2010.
Ett fantastiskt gott bröd!

Gammeldags limpa

4 dl grovt rågmjöl (Fn har jag bara det fina rågmjölet och det har gått bra.)
1/2 lit. kokhett vatten
1 msk fänkål
1 msk stött koriander (kan uteslutas)
50 g jäst
1/2 dl sirap el. honung
knappt 1 msk salt
2 msk olja
ca 11 dl vetemjöl

Mät upp rågmjölet i en bunke. Slå över kokande vatten.
Låt stå ca 30 min. el. tills blandningen är "fingervarm",ca 37gr. (Det tar alltid mer än 30 min. för mig.)
Stöt fänkålsfrön (finns malen)
Rör ut jästen med salt och sirap el honung. Blanda ner detta plus oljan. Rör om väl.
Tillsätt vetemjölet, de stötta kryddorna. Arbeta ihop degen.
Låt jäsa ca 1 timme.
Därefter knåda den några minuter, forma till en stor rund eller oval limpa. Lägg på plåt, nagga och jäs ca 30 min.
Värm ugnen 225 gr. Skruva ner värmen till 200 gr när brödet sätts in.
Grädda i 40 min. (Lite längre enligt mig men man får kolla. Beror troligen på ugn till ugn.)

Pensla brödet med vatten eller mjölk. Låt svalna under duk.

Lycka till!!

Gudrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar